Stamgrupperne
Stamgruppen er den enkelte elevs stamhold og de dannes på tværs af årgangene. For eleverne er det en tryg arena for social og personlig udvikling.
Hvad er en stamgruppe?
Stamgruppen er den enkelte elevs stamhold og de dannes på tværs af årgangene. For eleverne er det en tryg arena for social og personlig udvikling. Kammeratskab, personlig identitet og lysten til at lære og udfordres trives her.
Stamgruppen fungerer som et åbent gruppefællesskab, hvor stamgruppelæreren godt nok leder arbejdet, men hvor atmosfæren sikrer tryghed og plads til alle.
Der er altid en voksen og ansvarlig leder, og stamgruppelæreren er forældrenes kontaktperson på skolen. Stamgruppelæreren følger eleven på daglig basis og forventes at have et grundigt kendskab til hver elev.
Vores kok sørger for en god, varieret, grøn og sund frokost, der altid spises sammen med stamgruppen.
Kontaktlæreren
Kontaktlærerfunktionen er placeret i stamgruppen og dækker blandt andet over:
- Grundlæggende omsorg for eleven
- Primær kontakt og relation til den enkelte elev
- Primær kontakt til hjemmet
- Initiativ til og koordination af kommunikation mellem involverede lærere og ledelse
- Opfølgning på initiativer og aftaler vedrørende elever i stamgruppen
- Deltagelse til samtaler om stamgruppeelevers trivsel og generelle udvikling
- Eventuelle samtaler med skolepsykolog
- Tidlig observans og opmærksomhed på udgrænsning, signaler af uregelmæssighed
Evaluering
Både den faglige og den personlige og sociale udvikling evalueres i stamgruppen.
Udover den kontinuerlige evaluering er der halv- og helårsevaluering til jul og sommer.
Til de elever, der stopper på skolen ved årets afslutning, giver stamgruppelæreren en skriftlig evaluering, som sammenfatter elevens udvikling, i den tid vedkommende har gået på skolen.
Aktiviteter i skoleåret
Aktiviteterne herunder indgår altid i hjemmegruppens arbejde i løbet af et skoleår:
Forberedelse og efterbehandling
• Fællesmøder og hjemmegruppemøde (skoleinternt demokrati)
• Udvikling af elevernes forståelse af demokratisk fællesskab
• Læring og viden om det personlige bidrag til fællesskab og demokrati
• Medbestemmelse kræver medansvar
Livshistorier
Gennem viden om ens klassekammeraters liv at medvirke til større forståelse, indlevelse og tolerance
Sundhed
• Øget indsigt og viden om sundheds betydning personligt såvel som samfundsmæssigt
• Påvirkning til sundere livsførelse for eleven
• Praktisk arbejde i ansvarsområder
• At kunne planlægge og udføre et praktisk stykke arbejde i samarbejde med andrer
Praktisk arbejde i ansvarsområder
At kunne planlægge og udføre et praktisk stykke arbejde i samarbejde med andre
Medborgerskab
Indlevelse og forståelse, grundlæggende viden, ansvar, muligheder og rettigheder som borger
Personlig coaching – bredt forstået
• Herunder samtaler om elevens uddannelsestanker
• Styrkelse af selvværd og selvtillid
• Øget viden og afklaring om uddannelsesmuligheder hos den enkelte elev
Samtaler om emner i tiden
At elever har viden og indsigt i aktuelle problemstillinger og debatter
Førstehjælp
At lære at kunne give førstehjælp