marts 27, 2018
Makedonienturen 2018
En rejse gennem historie, kultur og kontraster
Eventyret i Makedonien nærmer sig sin afslutning, men oplevelserne og indtrykkene fra denne unikke rejse vil leve videre længe efter, vi er vendt hjem til Nordsjællands Friskole. Det har været en rejse fyldt med kultur, historie, stærke møder og refleksioner over et land, hvor fortid og nutid smelter sammen i en fascinerende blanding af kontraster.
I dag går turen mod Canyon Matka og Mount Vodno, hvor vi endnu en gang får mulighed for at opleve den enestående natur, som Makedonien har at byde på. Selvom himlen er grå, er der ingen tvivl om, at det bliver en dag fyldt med nye indtryk – ligesom resten af denne fantastiske studierejse har været.
Dannelse gennem oplevelser
På Nordsjællands Friskole vægter vi dannelse højt, fordi vi tror på, at oplevelser uden for klasselokalet skaber dybere forståelse og indsigt. At rejse til Makedonien har ikke blot været en mulighed for at se nye steder – det har været en rejse ind i en anden kultur, hvor eleverne har skullet forholde sig til både historiske, politiske og sociale problemstillinger.
Vi har, i vilkårlig rækkefølge, set fodbold på makedonsk manér, oplevet den barske virkelighed i romakvarteret Shutka, og vi har været til koncertprøver på et lokalt gymnasium.
Vi har sejlet på Ohridsøen, en af verdens dybeste og reneste søer, hvor spejlblankt vand og betagende bjerglandskaber har dannet en storslået kulisse. Vi har vandret gennem Skopjes gader og beundret de storladne, men bagudskuende monumenter og statuer, der fortæller historien om et land med en kompleks national identitet.
Samtidig har vi også trådt ind i den jødiske – og nu albanske – basar, hvor liv og handel blomstrer side om side med historiske minder. Vi har besøgt borge, klostre og kirker, moskeer og EU-centre, hvor vi har fået indsigt i det spændingsfelt, som Makedonien står midt i – både politisk, etnisk og religiøst.
Dannelse gennem oplevelser
Undervejs har vi mødt mennesker, hvis historier vidner om de udfordringer, som Balkanregionen stadig kæmper med. I Kosovo blev vi guidet af en ung pige, hvis familie måtte flygte til Schweiz under krigen i 1999. Hendes fortælling satte ord på de konsekvenser, en konflikt kan have for en hel generation, og gav os en forståelse for de ar, krigen har efterladt.
Vi har lyttet til traditionel makedonsk musik og set folkedans, hvor rytmer og trin fortæller historier, der rækker langt tilbage i tiden. Vi har også prøvet kræfter med en skattejagt i Skopje – en sjov og lærerig måde at navigere i en by, hvor hver eneste gade synes at bære på en fortælling.
Trivsel og fællesskab i nye omgivelser
Rejsen har også været en vigtig øvelse i fællesskab og trivsel. Når eleverne er sammen døgnet rundt i et fremmed land, styrkes relationerne, og nye venskaber opstår. På Nordsjællands Friskole arbejder vi aktivt med trivselsfremmende initiativer, og en tur som denne understøtter netop dét – at lære at samarbejde, vise empati og være åbne over for nye perspektiver.
En uddannelse, der rækker ud i verden
På Nordsjællands Friskole tror vi på, at uddannelse handler om mere end faglig viden – det handler om at forstå verden og de mennesker, vi deler den med. Denne rejse har været en levende lektion i global forståelse og interkulturel læring, hvor eleverne har skullet forholde sig til andre måder at leve, tænke og handle på.
Studieturen har været en værdifuld forlængelse af undervisningen på vores friskole, hvor vi stræber efter at give eleverne en bred og nuanceret uddannelse, der forbereder dem på en stadig mere forbundet verden. Vi ønsker, at de ikke blot skal tage viden med sig fra skolegangen, men også oplevelser, der former deres udsyn og handlekraft.
Denne studietur har været meget mere end bare en rejse. Den har været en levende lektion i kultur, historie og menneskelige relationer. Og selvom vi i dag tager vores sidste skridt på makedonsk jord, vil de erfaringer, vi har gjort os, uden tvivl følge os langt ind i fremtiden.