Vision & Værdier
Skolens vision
- Vi er en skole, der varetager de sidste år af grundskolen, hvor eleverne får nysgerrighed på verden og lyst til at lære.
- Vi giver vores elever et sikkert fagligt og personligt fundament til deres videre liv og uddannelse.
- Vi er en skole, hvor man kan indgå i ungdomskultur uden at flytte hjemmefra, og hvor man bliver set, hørt og forstået.
- Vi ser forskellighed som en styrke.
- Vi giver eleverne mulighed for at udvikle sig fagligt og personligt i fællesskab med andre, og her er tid og plads til at fordybe sig og engagere sig fagligt og lære at tage fælles ansvar for at at gøre skolen bedre.
- En skole hvor det er godt at prøve nyt, gøre det man ikke plejer, også at turde begå fejl.
- Samtale og meningsudveksling har en afgørende betydning for elevernes dannelse og udvikling.
- Vores elever lærer at forholde sig kritisk til de oplysninger, de møder.
Skolens værdier
Faglighed
Eleverne på Nordsjællands Friskole går i skole for at ville lære noget og for at deltage aktivt i undervisningen og skolens fællesskab.
Der er i den daglige undervisning fokus på den enkelte elevs læring og udvikling, og gennem et skoleforløb på Nordsjællands Friskole er der progression og kontinuitet. Vi arbejder med en undersøgende tilgang til verden, og vi arbejder med tværfaglige projekter. I undervisningen er der skabt tid og rum for fordybelse.
Undervisningen tilrettelægges, så alle elever udfordres, og så de kan deltage i det faglige fællesskab.
Fællesskab
På skolen er der inkluderende og forpligtende fællesskaber af faglig / social karakter, som eleverne lærer i og udvikler sig i. På den måde forbereder skolen eleverne til at indgå i større fællesskaber, som ruster dem til deltagelse i et demokratisk samfund.
Et trygt fællesskab giver eleverne udbytte af skoledagen. Skolens fællesskaber genfindes i de enkelte grupper, på det enkelte hold, klasserne og i skolens store fællesskab. Åbenhed, interesse for hinanden, oplevelser med kammerater og lærere er med til at skabe en atmosfære, hvor det føles naturligt at ældre elever støtter yngre, og at forskellighed snarere er en kvalitet end en udfordring.
Forældre er samarbejdspartnere, som af skolen mødes med og omtales med respekt og forståelse.
Forskellighed
Alle skolens aktører (elever, ansatte, forældre) møder hinanden anerkendende og med en forståelse for hinandens forskelligheder. Eleverne lærer gennem respekt og tolerance at tage sig af hinanden og sige fra.
Eleverne lærer at se nuancer og muligheder i det åbne møde med andre mennesker, andre holdninger og andre livssyn. Det bygger op til forståelse for værdien af forskelligheder i vores egen skole og i den verden, vi er en del af.
Undervisningsdifferentiering og inklusion er en del af skolens dagligdag og undervisning.
Ansvar
Eleverne deltager i skolens dagligdag, kultur og aktiviteter og har et medansvar for egen læring. De lærer at tage sig af hinanden, dvs. at støtte og udfordre hinanden.
Der er få klare ufravigelige regler på skolen, og der er tydelige rammer og dialog i henhold til værdierne.
Eleverne lærer at tage ansvar og gennem forløbet på skolen udvikler de sig og får en større indsigt i egen formåen.
Der er plads til individuelle hensyn, inden for rammerne af skolens fællesskaber, og der arbejdes med værdierne, så alle kender dem, og så hver enkelt kan bidrage til, at de beriger hverdagen.
Skolens ældre elever har et særligt ansvar over for nye elever. Det forventes at den nye elev mødes åbent og positivt.
Demokrati
På Nordsjællands Friskole har eleverne indflydelse på deres egen skolehverdag og undervisning. Det er tydeligt for eleverne, hvor de har indflydelse, og de lærer at begå sig i et demokrati.
Eleverne trænes i at være i dialog, dvs. at ytre deres egne holdninger og at lytte til andres med henblik på at finde en fælles løsning. De lærer at søge indflydelse og udvikler handlekompetence.
Dannelse
Det er ambitionen, at eleverne skal gå herfra med et ønske om og en vilje til at gå ud i verden og deltage i den demokratiske proces. De lærer at stå ved sig selv, at stå fast på egne holdninger og turde blive udfordret på det, de tror på.
Lejrskolerne ses som en del af dannelsen, når man kommer hjem fra lejrskole, er man ikke helt den samme. Eleverne lærer at møde verden med nysgerrighed og videbegær og får et nuanceret indblik i samfundet udenfor.
Gennem fremlæggelser og opsøgende arbejde lærer eleverne at henvende sig til andre. Kulturforståelse ses som en del af dannelsen.
Der er fokus på elevernes alsidige udvikling. Faglighed og socialisering opfattes som et hele og medvirker til elevernes dannelse.