Undervisning på NF
Skolens undervisning
Undervisningen på Nordsjællands Friskole sikrer anvendelse af metoder og færdigheder, som bidrager til elevernes læring og dannelse og fører frem mod folkeskolens afsluttende prøver.
Undervisningen lever op til folkeskolens fælles mål for fagene. På visse punkter kan indhold i læseplaner afvige. Hvis det er tilfældet, fremgår det af skolens hjemmeside.
Undervisningens tilrettelægges på baggrund af faglige mål og med udgangspunkt i den enkelte elev.
Skolen arbejder med høj faglig kvalitet i alle fag. Undervisningsforløb målsættes og evalueres, og på særlige planlægningsdage, hvor alle elever deltager, samles evalueringsresultater op og indgår i udviklingen af nye undervisningsforløb.
Hjemmearbejde
Hjemmearbejde er en del af skolearbejdet for alle elever. Det vil altid fremgå, hvad meningen med en opgave er, hvornår den afleveres, og hvornår læreren vender tilbage med den kommenterede opgave, evt giver sin karakter. Der gives hjemmeopgaver i flere fag, nogle opgaver er udformet sådan, at de bedst løses i den gruppe du arbejder i.
Organisering
De to bærende fællesskaber på skolen: Årgangsklassen og stamgruppen.
Årgangsklassen
I årgangsklasserne arbejder eleverne med både grundfagene og projektundervisning. Grundfagene udvikler elevernes fagspecifikke kompetencer i dansk, matematik, engelsk, tysk og naturfag (fysik/kemi, biologi og geografi). I projektundervisningen arbejdes på tværs af fagene, og undervisningen rummer faglige elementer fra samfundsfag, historie, religion, fysik/kemi, biologi og geografi.
Hvert år har et årstema, og der er på hvert klassetrin 5 (7. + 8. årgang) eller 4 (9. årgang) projektforløb hver á 5 ugers varighed. Projektforløbenes indhold relaterer alle til årstemaet.
Der anvendes altid flere forskellige arbejdsformer, og eleverne er aktive i både planlægning, udførelse og formidling. Derudover inddrages eleverne gradvist i tilrettelæggelse af projektforløbene, og der indgår også en relevant studietur.
Stamgrupper
Stamgrupperne er elevernes sociale og personlige base gennem deres tid på Nordsjællands Friskole. Stamgruppen går på tværs af alder og klassetrin. På den måde skaber vi en ramme med et værdsat fællesskab mellem både ældre og yngre elever. Grupperne er rammen om vores målrettede arbejde med elevernes personlige udvikling, kammeratskaber og lysten til at blive udfordret, være opsøgende og lære nyt.
Stamgruppen har også en demokratisk dimension, da de er grundlaget for skoledemokratiet. Hver gruppe har en repræsentant i skolens elevråd, som styrer og tilrettelægger fællesmøderne for hele skolen. Skolen inddrager eleverne i beslutninger vedrørende samvær og undervisning, og der arbejdes målrettet med den demokratiske dialog og beslutningsproces.
Nordsjællands Friskole har udover stamgrupperne fem linjefag som går på tværs af klasserne:
Demokrati
På Nordsjællands Friskole arbejder vi målrettet med demokratisk dannelse, dialog og beslutningsproces.
Elevinddragelse og elevmedbestemmelse er kernepunkter på skolen. Skolen ser demokratisk dannelse som et vigtigt mål. At lære at lytte til hinanden, at lære at samtale med hinanden og at være med til at tage mindre beslutninger i hverdagen – og større beslutninger på fællesmøder og planlægningsdage.
Vores forventninger til dig der er elev på skolen
Vi forventer du kommer på skolen for at lære at udvikle dine evner – og for at bidrage til godt kammeratskab og fællesskab, og vi forventer din aktive deltagelse i såvel undervisning som samarbejde med kammeraterne.
Elevrådet, som vi kalder fællesrådet (FR), består af én elev fra hver stamgruppe og hvert klassetrin og en lærer. De arbejder på at forbedre vilkårene for undervisning og samvær i bred forstand på skolen. Blandt arbejdsopgaverne er forberedelse og planlægning af to månedlige fællesmøder for alle elever og lærere. FR udarbejder oplæg, som bliver behandlet i stamgrupperne først og dernæst i fællesskab på fællesmøderne.
Hvert år afholdes en planlægningslejrskole på skolen. Den er planlagt af valgte lærere og elever, som har forberedt diskussioner og samtaler om skolen i bred forstand. Blandt andet på baggrund af en grundig evaluering af de enkelte årganges projektårsplaner præsenteres udkast til kommende års projektårsplaner. To valgte elever deltager og bidrager til bestyrelsesmøderne.
Evaluering
Hvis man vil engagere elevernes i skolen, må man inddrage dem – også i de store beslutninger.
Derfor er det på Nordsjællands Friskole ikke kun lærere og ledelse, der evaluerer eleverne. Eleverne evaluerer også skolen. Elevernes udbytte af undervisningen evalueres løbende af alle deres lærere. Udover den faglige evaluering omfatter det elevernes personlige, sociale og praksisfaglige kompetencer.
Der afholdes to skole-hjem-samtaler i løbet af et skoleår, den første i efteråret og den anden i foråret. Her gennemgås skolens vurdering af eleven sammen med eleven og forældrene, og der laves aftaler for elevens fortsatte positive udvikling. Stamgrupperne og linjefaget evaluere to gange i skoleåret: en halvårsevaluering op til juleferien og en helårsevaluering lige før sommerferien.
Her evaluerer elever og lærere undervisningen i fællesskab – herunder elevernes faglige standpunkt og personlige, sociale og praksisfaglige kompetencer. Til de elever, der stopper på skolen ved årets afslutning, giver stamgruppelæreren en skriftlig evaluering, som sammenfatter elevens udvikling, den tid vedkommende har gået på skolen.
Planlægningslejrskolen danner hvert år ramme om en samlet evaluering af undervisningen på Nordsjællands Friskole. Den afholdes i slutningen af skoleåret og forberedes af elever og lærere. De udarbejder et oplæg til debat målrettet forbedring af skolens undervisning. Processen resulterer i et arbejdsredskab – kaldet ”Planlægningsmappen” – som vi inddrager aktivt i det efterfølgende skoleår.